lördag 8 december 2012

Mixa och matcha med färg

En del människor älskar att köpa väskor eller underkläder. Jag älskar att köpa kuddar. Min man menar att jag är besatt. Jag har genom åren köpt och bytt ut ett stort antal kuddfodral. Från att ha haft en lugnare färgskala i vita ljusa nyanser har jag med åren lagt till mer och mer färg och mönster. Jag älskar att mixa och matcha olika färger och mönster.

Foto: Nadias Drömhem

Foto: Nadias Drömhem

Röda sametskuddar från IKEA, gul sammetskudde från HM, blommig kudde Mirakel från Svensk tenn med mönster av Josef Frank, kudde Elefant i gult och grönt är köpta på Tradera och är nysydda av tyger från Svenskt tenn med mönster av Estrid Ericson. Älskar just nu Svenskt tenn och deras underbara kuddar i olika färger och mönster.



Ett tips är att inte använda en blandning av många olika färger i ett antal olika toner då det kan uppfattas som störande för ögat. För att få fram en balanserad, harmonisk effekt bör man använda antingen ett antal färger i matchande nyanser eller ett begränsat antal färger i toner och nyanser.

Exempelvis mixa och matcha med närliggande färger för att skapa lugn och harmoni.

Foto: Tine K Home
Foto: blogg.addsimplicity.se



Kram





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...