fredag 4 januari 2013

Inred med konst




ATT INREDA MED KONST ÄR EN KONST I SIG!



Konsten vi väljer att ha hemma visar vilka vi är och gör att hemmet speglar vår personlighet. Det är viktigt att våga visa vad man tycker om och inte bara följa mode och trender. När jag talar om konst menar jag det som är konst just för dig. Det behöver inte vara ett dyrt konstverk inköpt på en auktion utan det kan vara ditt barns teckning som du väljer att sätta upp i hallen eller ett fint tyg som du hittade på second hand butiken runt hörnet. Idag kan man finna konst till en billig penning på nätet som signerade fotografier eller tryck men även fina reproduktioner av klassiska verk både som affischer eller på canvas. Tips om detta kommer i slutet av detta inlägg.  

Att inreda med konst handlar bara om att våga och att våga vara kreativ!

Foto: Studiokarin


Det är oerhört viktigt att konsten harmonierar och förstärker inredningen och din personlighet i ditt hem. Gillar du skor så varför inte exponera dem som konstverk i ditt hem eller gillar du musik ja exponera dina instrument eller dina skivor på dina väggar. Om du köper en tavla tycker jag det är viktigt att du tycker att motivet är tilltalande. När det kommer till kritan är det en fråga om smak, och den enda smak som är viktig är din egen.



Foto: Beckers



Här följer inspiration och tips på olika sätt att förgylla väggarna på i ditt hem!



PLACERING AV KONST
Jag brukar välja att placera min konst i ögonhöjd. Många hänger sina tavlor alldeles för högt upp och det ser bara konstigt ut. Det är också viktigt att tänka på att ett stort konstverk måste hänga på en större vägg då den kräver ytan för att komma till sin rätt på bästa sätt. Små konstverk fungerar utmärkt i mindre rum och på mindre ytor eller att placeras tillsammans i grupp.

Foto: Trendenser



Det är också viktigt att du inte hänger tavlorna för långt isär om du hänger dem som en grupp och att tänka på hur konstverket kommer passa in i miljön. Jag håller inte riktigt med om den regeln att äldre konst enbart passar ihop med äldre möbler och modern konst tillsammans med moderna möbler. Men regler är till för att brytas och jag tycker verkligen att en modern affisch med abstrakt konst passar ihop med antika möbler från 1700-talet.



TAVELVÄGG
När man skapar en tavelvägg tycker jag att det är viktigt att man mixar ton i ton eller håller sig till en röd tråd för att skapa harmoni i tavelväggen. Det är även viktigt att färgerna i tavlorna går ton i ton med inredningen i ditt hem. Nedan har man valt att tavelramar i bok, björk och vitt som en röd tråd samt motiv som ligger inom den naturliga färgskalan och dessa passar perfekt med den övriga inredningen.

Foto: Sköna hem



I ett hem med svart och vitt som bas och mer grafisk inredning passar det med mer grafisk konst i svart/vitt, skisser och svart/vit fotokonst. Här har man genomgående valt svarta ramar i samma rammått vilket jag tycker är snyggt och skönt att vila ögonen på.



Foto: Sköna hem



TAVELLIST
Ett enkelt sätt att variera sin konst i hemmet är att sätta upp tavellister där man kan byta ut och variera sin konst in i det oändliga efter tycke och smak eller efter säsong på året. Här kan man välja att mixa konst med bilder, barnteckningar, böcker, skivomslag eller favoritfotografierna. Eller så kan man välja att hålla sig till en röd tråd som exempelvis svartvita foton allt efter tycke och smak. Jag tycker om att ha fler tavellister uppsatta som jag sedan kan variera. I hallen har vi en hel vägg med tavellister eftersom vår hall är trång och smal och då kan vi enkelt liva upp det minimala utrymmet.

Foto: Domino magazine

Foto: Roomtoroom



SAMLA VACKRA KONSTFÖREMÅL
Som utbildad glaskonstnär har jag en personlig mani att samla på just glaskonst på auktioner, loppisar och second hand. Jag tycker om att placera ut dessa vackra pjäser i fönster och på bord runt om i mitt hem och skapa olika stilleben. Jag gillar rumsavdelaren på bilden nedan där man valt att enbart exponera sin glaskonst i IKEAS enkla vita bokhylla Expedit.

Foto: Sköna hem

Foto: Sköna hem



TAVELVÄGG UTAN MOTIV
Skapa en annorlunda tavelvägg av ramar utan motiv. Fynda ramar på loppisar eller second hand. Behåll deras ursprungliga färger eller måla dem i en enhetlig skala. Snyggt och effektfyllt!

Foto: Johanna Hendersson



Skapa din egen konst av tomma ramar. Skriv ut dina favorit­recept på transparent plast och rama in. Då finns de alltid till hands. Dessa ramarna är fyndade på Myrorna. Tapet Nostell priori, från ­Zoffany/ Frank & cordinata, ca 1 100 kr/rulle. Tapeten bakom disk­bänken kan skyddas med en måttbeställd glasskiva. Innehållet i tomma ramar kan lätt varieras. Här är det bara fantasin som sätter gränser!



Foto: Sköna hem

Foto: Sköna hem



SPEGEL, SPEGEL PÅ VÄGGEN DÄR...
Eller varför inte fylla en hel vägg med speglar.

Foto: Hjärterum desigointerior


COLLAGE AV BILDER
Det senaste i trenden av att dekorera sina väggar är att fästa upp bilder på väggen med dubbelhäftande tejp. Bilder som tilltalar och inspirerar på olika sätt. Här kan man välja att skapa större collage eller sätta upp enstaka bilder. Väldigt effektfullt och lätt att byta ut när man tröttnat.

Foto: Missfixtrix



TALLRIKSVÄGG
Tallriksväggen har återigen blivit en stor trend. Samlar du på tallrikar av olika motiv varför inte exponera dessa på en passande vägg som exempel i ditt kök eller ditt matrum. Kanske lite loppisromantik av en samling loppisfynd eller helt enkelt stramt grafiskt som nedan.

Foto: Herd of black 



POSTER/AFFISCHER
Väggkonst behöver inte vara dyrt. Idag kan du hitta jättefina posters och affischer i museibutiker och webbshoppar. Mitt tips är Anna Larssons posters på finste kryddhyllorna till köksväggen. Denna hittar du på Annas egen webbshop. Passa på att handla nu då hon har 20% fram till den 13 januari.

Foto: Trendenser






HÄR HITTAR DU DIN KONST PÅ NÄTET

Bukowskis  -  Säljer konst via auktion på nätet. Här hittar du allt från klassisk konst, svenska alster till moderna motiv.

Mitt val...
Foto: Bukowskis
 Håkan Rehnberg "Utan titel" på Bukowskis skulle passa perfekt i mitt vardagsrum!


Moderna Museet - Säljer posters av kända och nyare konstverk i sin webbshop på nätet samt utvalda designföremål.

Mitt val...

Foto: Moderna Museeet
Alexander Calder "Skogen är det bästa stället" gillar jag skarpt till min tavellist i hallen.


Fotografiska musset - Säljer posters av känd fotokonst i sin museishop och webbshop.

EasyArt - Säljer både posters och canvastavlor och har ett otroligt stort utbud och sortiment. Här kan du hitta konst till dina väggar för en billig penning.

Signetat.se - Här kan du köpa signerade illustrationer och fotografier av svenska formgivare. Många alster trycks efter beställning vilket gör att det finns stora möjligheter att själv bestämma exempelvis färgkombinationer och texter.

Prints.se - Här hittar du fina tryck av illustrationer, fotografier och konstnärer.

Mitt val...

Foto: Prints.se
Har redan köpt flera stycken tryck av Liljebergs skalbaggar, fjärilar och trollsländor från print.se. Jag kan verkligen rekommendera deras webbshop. Jag tycker verkligen om dessa tryck just nu och dom är så fina när de hänger tillsammans på rad i mitt matrum.


Isa form -Här hittar du personliga tryck för din familj och för barnrummet.

Mitt val...

Foto: Isa form

Mitt val är denna personliga illustration för familjen. Här kan du välja bakgrundsfärg samt antal familjemedlemmar och utseende på dessa. Avslutningsvis får du välja din välkomsttext. Denna tycker jag skulle vara riktigt rolig att ha som välkomstbild i min hall.


Hoppa hage - Här hittar du lekfulla verk av olika illustratörer och grafiska formgivare.

Konstbar - Här hittar du samtidskonst med över 100 olika verk att välja mellan.
Nordic Art House - Här finner du ett stort utbud av konsttryck i limiterade upplagor.

Mitt val...

Foto: Nordic art House

Detta fotografi av Kristian Jalonen hamnade i min varukorg då jag besökte denna sida senast. Den kommer passa perfekt i en svart ram ovanför mitt nyinköpta sidobord till vårt vardagsrum.

Up your wall - Unika konsttryck i olika tekniker av handplockade konstnärer.

Wonderwall - Moderna konstryck som teckningar, foton och garfiska illustrationer till ett bra pris.





Lycka till nu med inredningen av dina väggar!



Kram

2 kommentarer:

  1. Tack för alla bra tips och en jättefin blogg. Gillar att du har långa inlägg det känns mer som man läser en tidningsartickel än ett kort inlägg med en bild och ett hej. Toppen :)

    SvaraRadera
  2. Riktigt bra inlägg. Tack för tipsen. Var inne på Isa form och vilka fina illustrationer. Gillar verkligen de personliga barntavlorna.

    Ha en bra dag!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...