lördag 11 januari 2014

Orginalet Dagg och fem olika kopior...






H.E.J



...lördag!



Svenskt Tenns har blivit riktigt populärt igen och nu finner vi inte enbart produkterna hemma hos välbärgade Östermalms tanter utan även hos inredningsintresserade ungdomar. OCH visst är det så att om något tenderar att bli så populärt som vasen Dagg är just nu så kommer kopiorna på köpet. Så är det bara och så konstigt är det kanske inte heller. Nedan kommer fem stycken kopior som har dykt upp under kortare tid.



Foto: Svenskt Tenn



Originalet vasen Dagg formgiven av Carina Seth Andersson för Svenskt Tenn 2009. Eller original och original det kan självklart diskuteras då det finns förlagor även för denna vas. Men så är det ju också inom all formgivning. 


 
Foto: HM Home


HM Home kom rätt tidigt med en kopia eller variant av vasen Dagg. En glasvas med prickigt reliefmönster i enklare modell för en billig penning.



Foto: ICA Maxi




 Nu senast har det även kommit en variant från Ica Maxi. En bubblig glasvas lik vasen Dagg. Ett riktigt bra budgetkap skulle jag säga! Finns både i butik och online.



Foto: Hemtex



Även Hemtex lanserade en variant till jul. Vasen Laura är en rund dekorativ vas i formpressat glas. Riktigt snygg!



Foto: MIO Möbler


När vasen Flora i klarglas från Mio Möbler lanserades blev många irriterade på alla dessa kopior av "orginal" vasen Dagg



Foto. Artilleriet



Vasen Malva är tillverkad av glas och metall och är från Artilleriet. Glaset är format som bubblor och det råa metallnätet är format runt bubblorna och är tillverkat för hand. 
 
 
 
Foto: Bloggen Mitt vita hus
 
 

Själv är jag riktigt sugen på originalet såklart. Jag älskar Svenskt Tenn och vill gärna ha en hel familj av vaser som Dagg, Hortus och Kottar här hemma. Men då jag har småbarn som klättrar överallt här hemma och inte alls förstår värdet av en vas så får jag hålla mig till en kopia än så länge. Frågan är bara vilken?



Önskar er en fin kväll!



K.R.A.M

2 kommentarer:

  1. Jag tycker du ska satsa på "den riktiga" vasen Dagg om det är den som du vill ha, de andra kommer du bara att bli grymt besviken på.
    Jag har haft min i 4 år och blir fortfarande glad varje gång jag ser den!

    Inredningshjälpen/Anette

    SvaraRadera
  2. Instämmer fullständigt Anette! Det får bli ett inköp när barnen är lite äldre;)

    Kram Nadia

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...