torsdag 24 januari 2013

Ordning och reda i barnrummet









G.O.D.M.O.R.G.O.N



fina torsdag!



I dag är det dags för mitt andra inlägg på Fabriken och temat för dagen är Ordning och reda. Jag måste säga att jag tycker vi har lyckats med förvaringen här hemma. Var sak har sin plats och det blir därför sällan någon oreda. Men har man två små barn blir det lätt lite stökigt när leken sätter in:). Därför tycker jag att det är extra viktigt att det är ordning och reda i barnrummen.



Många sänker sin ambitionsnivå när det gäller inredningen av ett barnrum. De tycker inte det är lönt att göra det fint när det hela tiden blir stökigt. Men jag tycker att det är så himla roligt att göra fint i ett barnrum. Här kan man ju verkligen ta ut svängarna och bli lekfull i inredningen. Jag tycker istället att det hela handlar om att skapa bra förvaring och att lära barnen vart dom olika leksakerna ska vara. Vi gör även städningen till en lek här hemma och det funkar för oss. Här kommer det några bilder från storfias rum.









För att få undan lego, tågbana, dockor och annat har jag valt rottingkorgar till Ikeas bokhylla Expedit för att skapa lugn och harmoni. Det som inte får plats här har vi förvarat i stora lådor under sängen som lätt kan dras fram.

Ett tips är att förvara barnens leksaker på en nivå så barnen når dem. Dagen till ära sorterade jag även alla barnböcker (som blivit en del med åren) efter färg vilket ger ett mer ordnat intryck då det annars lätt kan bli lite mycket för ögat. Det blev riktigt snyggt!!






Lågt placerade hyllor och krokar ger möjlighet till lek.






Här syns bilder på min och stora flickans senaste DIY pyssel med förvaringsburkar till pärlor och annat. De blev riktigt fina tycker jag. En lite byrå där barnet själv kan plocka i och ur kläder är också mer barnvänlig än en hög garderob.












Jag har medvetet utgått från överkastet på sängen när jag valt färger till rummet. De blåa och gröna färgerna tonar ner den rosa och röda färgen för att det inte ska bli för gulligt och rosa. Jag ville ha en känsla av barndomsnostalgi och Astrid Lindgren.






Det är så himla roligt att inreda barnrum och det finns hur mycket inspiration som helst. Nu när jag är mammaledig har jag tänkt att uppdatera rummet en hel del med nya kuddar, gardiner, sänghimmel, vimplar och mycket annat. Även en sänggavel står på inköpslistan. Inspiration från fina barnrum hittar jag i bloggarna Mokkasin, Tant Johanna och Missfixtrix. Nu vakna sjuka lillfia igen så nu ä det dags att pussa varm panna och torka snorig näsa. Glöm inte at gå in på Fabriken för att få mer tips och idéer på temat ordning och reda.





Ha  en  fortsatt  fin  torsdag!



K.R.A.M




Nadia



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...